Dag 13: Op bezoek bij de boefjes

3 mei 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 13: Op bezoek bij de boefjes

Vandaag hadden wij geluk, onze camper mocht op de camping blijven staan. En wij werden als passagiers verdeeld onder de andere campers. Want we weten nooit waar en hoe we moeten parkeren, dus een camper minder meenemen is wellicht verstandiger. Wel moesten we vroeg op, want we moeten ons om 11.00 bij AlcatrazCruises melden voor de kaartjes. Dus eerst met de camper, dan met de BART en vervolgens nog een wandeling (maar daar draaien we met z’n allen ons hand niet meer voor om). Om 10.30 u keurig op tijd gemeld en nu is het wachten op de boot.

Eenmaal aangekomen op Alcatraz (nu een reservaat, maar voorheen hebben er eerst militairen gezeten, daarna gevangenen en als laatste hebben het verschillende indianenstammen het 19 maanden bezet gehouden, zelfs de alom bekende Geronimo is hier geweest), kun je een audiotour doen. Waarbij je door de gevangenis geleid wordt, het leukst is als je de Engelse variant pakt. Want dan hoor je namelijk nog de bewakers en gevangenen praten en die vertellen dan hoe het leven hier echt is geweest. Het was in ieder geval geen vakantieoord. Er zit zelfs nog een oude "inmate", waarmee je op de foto kunt en die zit daar zijn boek te signeren. Vier jaar geleden zat hij daar ook en hij heeft nu de respectabele leeftijd van 84 jaar bereikt. Je moet iets doen om je kostje bij elkaar te sprokkeln. Erg indrukwekkend allemaal. De films: Ascape from Alcatraz en The Birdman zijn echte aanraders. Voor de liefhebbers van actiefilms is The Rock (zoals Alcatraz genoemd wordt) een leuke film.

De terugtocht richting het vaste land kun je zelf bepalen en dan kan iedereen downtown San Francisco onveilig maken. Afgesproken is wel om 19 u bij de Krab van pier 39 te verzamelen voor de groepsfoto en dan weer op weg terug naar de camping. Bij het verzamelen druppelde iedereen langzaam “binnen”, het eigenlijk buiten. En we werden vermaakten met een look-a-like van Ray Charles maar dan in de vorm van een zwerver en hij kon aardig dansen. Hij swingde de pan uit, tot groot vermaak van de studenten, die hem dan ook luid aanmoedigden. Al snel hadden wij dus veel bekijks van de langstrekkende toeristen en wellicht zijn ook ergens op het internet te vinden. Na de foto trok de gehele karavaan luid zingend richting de BART. Het ene liedje was wat beter dan het andere, zullen we maar zeggen. Gelukkig konden de meesten ons niet verstaan. Na een lange dag weer aangekomen op de camping om alles in gereedheid te brengen om morgen de campers weer in te leveren.

1. Jan en Hennie Geerts:
    3 mei 2018
    FIjn de mannen zo te volgen en zien wat ze meemaken. Het waren gave vlogs bedankt daarvoor en ook complimenten om zo 2 weken met deze mannen mee te reizen en ze leuke plaatsen te laten zien. Thanks