Dag 9: Er zijn er twee jarig, Hoera, Hoera , Hoera

30 april 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Dag 9: Er zijn er twee jarig, Hoera, Hoera , Hoera

Ik ben om 7 u opgestaan en de koffiepot aanzetten is het eerste ritueel dat ik elke ochtend doe.

Een lekker bakje vers gezette koffie is nooit weg in de ochtend en er zijn er altijd die ook vroeg wakker zijn en een bakkie meedrinken.

Vandaag is het de bedoeling om 10 u aan te rijden richting Yosemite Park, dus we hebben deze ochtend rustig de tijd om te ontbijten en alles in gereedheid te brengen.

Uiteraard duurt het bij de ene camper iets langer dan bij de andere. Ik noem geen namen, maar het begint met een “V” en het eindigt met “IJF”.

Voordat we konden vertrekken hadden iets te vieren, twee hele belangrijke personen zijn namelijk vandaag jarig. Uiteraard onze koning en voor die gelegenheid waren kosten nog moeite gespaard. Menigeen hun camper versiert met oranje slingers, vlaggetjes en zelfs rood-wit-blauwe ledverlichting. Daarnaast hadden verschillende studenten en docenten gehoor gegeven aan de ophoor om ook oranje kleding mee te nemen ter ere van Koningsdag. Dus een groepsfoto kon niet uitblijven. Maar je mocht alleen op de foto als je iets oranjes aan- of bijhad. Dus de creativiteit vierde hoogtij; wortels, paprika’s, pion (hij stond je goed Flip), je kon het zo gek niet verzinnen, maar blijkbaar vond iedereen het heel belangrijk om op de foto te mogen. (Om heel eerlijk te zijn was dat niet helemaal waar, we hebben het een beetje afgedwongen). Na de Oranjefoto moest er gezongen worden.

Laurens (Korn) was jarig en die grote jongen is al 20 jaar geworden. Door Igor werd hij letterlijk in het zonnetje gezet en er werd met vereende krachten “Lang zij hij leven” gezongen. En uiteraard mocht een cadeau niet ontbreken.

De rit naar en door het park was prachtig. Met 6 van die enorme bakbeesten achter elkaar op een slingerende weg door bergen en langs snelstromende rivieren. Onbeschrijfelijk, je moet erbij zijn geweest, want in woorden is dit gezicht moeilijk te beschrijven. Gelukkig hebben de film en foto’s nog.

Na wat gemanoeuvreer stonden de campers geparkeerd, netjes op een rij en kon de wandeling beginnen.

Eerst richting de Lower Yosemite Falls, is maar een wandelingetje van een half uur. Het water klettert naar beneden en is prachtig om te zien.

Na vele foto’s geschoten te hebben op naar Mirror Lake, afgesproken is dat je op je eigen tempo kunt lopen, zodat je onderweg kunt stoppen waar je zelf wilt. Ik liep met een aantal studenten achteraan van de natuur te genieten. Onderweg mooie vogels gezien en gefotografeerd. Halverwege de wandeling liepen we langs twee parkrangers, die een beer in de gaten aan te houden waren. D.m.z. een zender, die de beer om heeft, kunnen zij de signalen opvangen, De beer bleek zo’n 100 meter van ons vandaan. Mocht de beer dichterbij komen dan jagen ze de beer met een paintballgeweer weg. Bij het meer aangekomen was het eigenlijk een deceptie, in mijn herinnering was het idyllischer. De weerspiegeling was nauwelijks zichtbaar en de begroeiing was na 4 jaar wilder geworden. Het is een beetje een traditie geworden om met de gehele groep op dezelfde plaats een foto te maken, zo deze editie weer. Achteraf bleek dat Dallas en Niels er niet op staan, want die hadden lekker gerelaxt aan de waterkant. Over Dallas gesproken, hij geniet echt van de natuur en spot dan ook vele dieren, in dit geval een bobcat. Mirror Lake ligt tussen hoge bergen in en doet zijn naam nog steeds eer aan, vanaf de juiste plek weerspiegelen de bomen en bergen in het water. Ik wilde graag een foto, waarbij ik eigenlijk op een rots wilde klimmen, die in het water lag. Helaas bleek het water te diep te zijn en heel koud. Maar gelukkig hebben ze de foto’s nog. Op de weg terug hebben we nog een paar mooie vogels gezien en uiteraard op de gevoelige plaat vastgelegd. Al met al een wandeling van 4 uur gemaakt.

Terug bij de parkeerplaats aangekomen, bleek heel Yosemite leeg te lopen en dus stond het verkeer meer stil dan dat het reed. En dan is een camper heel handig. Samen met de camper van Micha bleven we op de parkeerplaats wachten tot de drukte voorbij was. Dus ondertussen hebben de mannen wat gevoetbald. Er is gekookt en gegeten, afgewassen en nog wat gebuurt. Stilletjes aan zijn we na 1,5 uur aangereden en we hadden geen enkele last meer van de file.

Dus veel later dan de rest op de camping aangekomen, maar de buikjes waren al wel helemaal rond.

Wij, de docenten, zijn ’s avonds naar een barretje gelopen om nog wat te drinken en wat te roddelen. Want ook wij moeten af en toe stoom afblazen. Morgen vertrekken we weer uit Yosemite, op naar Big Sur. Dat wordt een lange rit, dus we moeten goed uitgerust zijn.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjan:
    3 mei 2018
    Congratulations! En wat een waanzinnig mooie omgeving!!!